|
Home
Page
Bella Mira Essential Oil
Supplements
Organic Carrier Oils
Diffusers
Essential Oil Information and Use
Express Order Form
Essential Oil
Singles
Essential Oil
Blends
Essential Oil
Kits
Essential Oil Supplies
Gluten Free Living and Recipes
Thyroid 101
Fibromyalgia 101
PAIN Relief and Information
Pet Place
Save Your Computer Free Protection
CD's DVD's and Books
3-D Screensavers
Hormone Balance Test New
Improved
Thyroid Function Test
Internal Toxicity Test

Gift Certificates
Link Exchange/Banners
.gif)

Our
Shopping Cart Is:

& FAQ



| |
Foods good for diabetics 6-12-08
Three recent studies suggest that getting blood sugar to the normal level
(6%) with medications did not reduce risk of death from cardiovascular disease
in type 2 diabetes patients and some experts say controlling blood pressure and
cholesterol might be more important than controlling glucose levels in the
blood.
One study known as ACCORD conducted by U.S. researchers actually found that
lowering glucose levels, measured as glycated hemoglobin, actually increased
mortality rates among diabetes.
Another study called ADVANCE led by researchers from the George Institute for
International Health in Australia showed lowering glucose levels did not reduce
risk of death from cardiovascular events such as heart attack and stroke. But it
significantly reduced the risk of kidney disease and helped protected the eyes
and nerve system.
The third study the VA Diabetes Trial performed by U.S. government researchers
showed lowering blood glucose levels did not reduce the risk of death from
cardiovascular events either.
These studies did not actually reveal what is really behind the increased risk
of cardiovascular death. Some suggested lowering glucose to normal put the
diabetics at risk of hypoglycemia and increased their death risk.
But there was no reporting of what role the diabetes drugs might play in the
elevated death risk. Early studies showed the diabetes drug Avandia or
rosiglitazone may dramatically increase risk of heart attack and heart failure
in diabetes patients. These current studies did not consider the dietary habits
of the study subjects either. Diet is important to diabetics.
High glucose levels in diabetes are associated with a number of serious
conditions including heart disease, kidney disease, amputations and blindness.
Although it remain unknown how glucose levels affect the risk of heart risk,
management of blood sugar is necessary.
We compiled the following nutrition basics for diabetes patients as well as
those who want to prevent or treat diabetes just in case some of them might be
interested.
Nutrition basics for diabetics:
Biotin: Biotin is involved in glucose metabolism and deficiency of it
results in ill-utilization of glucose. Lower levels of biotin were found in
insulin dependent diabetics than non-diabetic people. Supplementation of biotin
reduced blood glucose levels in insulin-dependent diabetics. Active yeast, wheat
bran, cooked liver, cooked egg, avocado and raw cauliflower are rich in biotin.
Bitter melon: Bitter melon or otherwise known as bitter gourd is rich in
a variety of nutrients including calcium, potassium, vitamin C, B1 to 3,
phosphorus and dietary fiber. In Asia, bitter melon is widely used to treat
diabetes. Studies found the fresh juice of the unripe bitter melon can lower
blood sugars.
Chromium supplements: Studies showed this supplement improved glucose
utilization in people with impaired glucose tolerance, which is associated with
elevated risk of heart disease, but not other complications that commonly occur
with diabetes. Broccoli, spices, green beans, ready to eat bran cereals, whole
grams and processed meats are relatively rich in this element. Chromium
Picolinate is the most usable supplement form.
Coffee: The majority of early studies suggested that higher intake of
coffee may significantly reduce risk of type 2 diabetes mellitus. In one study,
men who drank six cups or more of coffee daily had their risk reduced by 54
percent. The risk reduction for women who drank this much of coffee was 29
percent compared to women who did not drink.
Foods with low glycemic load: Diabetes people should use low glycemic
index foods. Foods with a high glycemic index generate glucose rapidly, which
would demand the system to produce high levels of insulin and cause loss of the
insulin-secreting function of the pancreatic beta-cells. One study showed women
with the highest dietary glycemic loads were 37 percent more likely to develop
type diabetes 2 during a six-year period.
Foods with trans fat: Studies showed that both tarns fat are implicated
in diabetes mellitus. These fats can affect the pancreatic beta-cells. Diabetics
should try hard enough to avoid as much of these fats as possible. Particularly
trans fat, which is known to be implicated in heart disease and possibly kill
tens of thousands each year in the United States. Most Americans are way low in
Omega 3 Fats. The best oils for diabetics are: Olive, Coconut, grapeseed and
almond
Dietary fiber: Using foods that lack fiber has been linked with increased
prevalence of diabetes mellitus. Prospective cohort studies showed diets with
lots of fiber were linked with reduced risk of developing type 2 diabetes
mellitus. Trials showed increased intake of fiber lowered the risk of developing
type diabetes with impaired glucose tolerance. Fiber should be from a non grain
source such as flax, cellulose, apple or from fruits and vegetables.
Fruits and vegetables: A diet rich in fruits and vegetables which provide
tons of beneficial nutrients was linked with reduced risk of developing diabetes
and improved blood glucose control. One study showed those who consumed at least
five servings of fruits and vegetables per day during a period of 20 years had
their risk of diabetes reduced by 20 percent.
Beans: Beans or also known as legumes including dry beans, peas and
lentils are with low glycemic indices, which are friendlier to the pancreas than
foods with high glycemic indices. Use of more beans means use of less foods with
a high glycemic index, which would otherwise cause excessive blood glucose
burden and excessive demand for insulin secretion. Low glycemic load diets have
been linked with reduced risk of developing type 2 diabetes.
Magnesium: Many diabetics lose magnesium through urine because of poor
control of diabetes and glucose levels. Magnesium supplements at 400 mg per day
were found effective in improving glucose tolerance in the elderly. Magnesium
was found to increase insulin resistance.
Alcohol: Moderately drinking alcohol was found associated with lower risk
of developing type 2 diabetes compared to those who did not drink while heavy
drinking increased the risk. Moderate drinking of alcohol was also linked with
decreased blood insulin levels and improved insulin sensitivity. But because
alcohol is implicated in many adverse conditions or illnesses, those who do not
drink should not start drinking.
Nuts: Nuts are full of oil and proteins and have relatively lower levels
of sugars and starch. So nuts are generally friendly to diabetics. One study
known as the Nurses' health Study showed an inverse correlation between
consumption of peanut butter and the risk of type 2 diabetes in women. The study
found those ate one ounce of nuts five times or more per week during the 16-year
study were 27 percent less likely to develop type two diabetes mellitus. But
those who are allergic to nuts should not even try eating any.
Fish oil: Fish oil is well known for its beneficial omega 3 fatty acids.
At least one study suggested that eating fatty fish or taking fish oil
supplements may reduce risk of death from heart disease, which is the major
cause of death for diabetics. The study found that those who ate high amounts of
fish were significantly less likely to suffer from coronary heart disease over
the 16-year study period. Omega fatty acids such as DHA and EPA which are
present abundantly in fish oil provide many other health benefits. With the risk
of mercury consumption fish and seafood should not be eaten. Consume a high
quality molecularly distilled fish oil.
Diabetics need to know not only what they can eat, but also need to know what
they should avoid. Foods that have lots of sugars or that can release glucose
rapidly should be avoided. Diabetics should also reduce their dietary fat and
meat to preferably around 10 percent. In the U.S., the average intakes of fat
and meat are 30 percent of total calories and 16 percent of total calories,
respectively.
At least one study led by Frank B. Hu. M.D. at Harvard School of Public Health
in Boston and colleagues found that high dietary fat and meat intake may
increase risk of type 2 diabetes in men. Their results were published in
Diabetes Care 25:417-424, 2002.
|